Sinds 1850 vaart Klaverblad haar eigen koers. In alles wat ze doet stelt de verzekeraar de mens centraal. Zo biedt ze sinds haar oprichting gewoon goede verzekeringen, die mensen écht nodig hebben, met ongewoon goede dienstverlening. Om haar klanten ook in de toekomst hiervan te voorzien, ging de verzekeraar op zoek naar een bewezen en integrale integratie-aanpak. Die zowel de wensen van de eindklant, als haar eigen informatiebehoefte ondersteunt.

Hoewel Klaverblad graag ‘gewoon’ blijft, om zo vanzelf bijzonder te worden, staat de organisatie nu voor een belangrijk transformatievraagstuk: ‘Hoe spelen we in op de veranderende vraag van onze klanten en assurantieadviseurs?’ De verzekeringsspecialist opereert immers in een datagedreven samenleving, waarin klantgedreven verzekeringsoplossingen centraal staan. Klanten en assurantieadviseurs verwachten een flexibele en proactieve houding van Klaverblad. En gaan er vanuit dat de verzekeraar hun behoeften al kent, nog voordat zij die bekendgemaakt hebben.

Integraal klantbeeld
Om snel op deze veranderende klantbehoeften in te spelen, is een integraal klantbeeld nodig. Een centrale plek waar de informatie verzameld en inzichtelijk gemaakt wordt. Kortom: een geschikt integratieplatform, dat alle data netjes orkestreert. Waar de juiste gegevens altijd op het juiste moment beschikbaar zijn. Ongeacht via welk kanaal de gegevens opgevraagd worden. Dat is belangrijk, want Klaverblad laat haar klanten graag zelf bepalen hoe ze hun verzekering afsluiten. Via de onafhankelijke assurantie-adviseur of rechtstreeks via het internet.

Flexibel applicatielandschap
Echter was het verkrijgen van dit integrale klantbeeld via haar huidige point-to-point architectuur niet mogelijk. Daarom ging Klaverblad op zoek naar een manier om een flexibel applicatielandschap te creëren. Via één van haar leveranciers kwam zij bij Rubix terecht. “Wat ons aanspreekt in Rubix, is dat zij op basis van industry best practices werken. Zoals het Novius architectuur framework en de Hybrid Integration Platform (HIP) aanpak van Gartner. Deze best practices dienen als kaders voor de totaalvisie, die we samen ontwikkelen”, vertelt Software Architect Gina Fabian van Klaverblad.

Integratie Transformatie Kompas
De aanpak die Fabian omschrijft, noemen wij het Integratie Transformatie Kompas (ITK). Een helder raamwerk, dat alle aspecten van werken met een integratieplatform raakt. Van de uitdagingen en behoeften, tot de organisatorische impact, asset- en life cycle management. “Een heel krachtig instrument, waarmee je tijdens diverse workshops met verschillende rollen de requirements achterhaalt en samen tot een visie komt”, aldus Fabian. “Deze aanpak heeft in de hele organisatie voor bewustwording gezorgd. Iedereen weet nu wat deze digitale transformatie voor ons betekent. En welke impact dit op onze werkwijze, asset management en architectuur heeft.”

Concreet kader
Naast het raamwerk, biedt het ITK ook de Rubix Referentiearchitectuur voor Integratie (RAI) en een roadmap met 39 noodzakelijke veranderingen. Met dit advies heeft Klaverblad een concreet kader om de transformatie succesvol te implementeren. Fabian: “We weten nu precies waar we moeten starten, wat de afhankelijkheden zijn en waar we aan moeten werken. Ik heb er vertrouwen in dat we met dit advies het juiste pad bewandelen.”

Quick-wins
Als afsluiting van het ITK traject, wordt Klaverblad tijdens een presentatie meegenomen langs de adviezen en de roadmap. Voor de workshopdeelnemers is dit een feest der herkenning. In de workshops zijn er al diverse use cases besproken, die direct met de referentiearchitectuur vergeleken werden. Ook werd er regelmatig samen teruggekeken en gereflecteerd op de uitkomsten. Zo zijn er diverse quick-wins in de roadmap, die Klaverblad snel op kan pakken.

Behapbare verandering
Fabian heeft er zin in, vertelt ze: “Het is een grote verandering, maar het is wel behapbaar op deze manier. Met Rubix als partner kunnen wij ons deze nieuwe werkwijze en visie eigen maken.” Over een jaar hoopt zij dat het flexibele applicatielandschap onder de integratie-principes, kaders en richtlijnen geplaatst is. En dat Klaverblad kan profiteren van een snellere productontwikkeling, inzicht in de verzekeringsprocessen en een integraal klantbeeld.

 

Staat een digitale transformatie ook op jullie wensenlijst? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact op met Integratie & API specialist Marc Kuijpers.