For the English version of this case: click here.    

“We hebben niet de ambitie om het grootste scheepvaartbedrijf ter wereld te worden, maar wel het succesvolste in ons segment”, vertelt financieel directeur Marcel Heijnsbroek van SMT Shipping. Het internationale bedrijf richt zich op de geïndustrialiseerde scheepvaart. Ze is zowel eigenaar, als exploitant én beheerder van de schepen. Een unieke marktpositie. Desondanks blijft het een hevige concurrentiestrijd. Om beter inzicht te krijgen in haar eigen prestaties, en hoe deze zich verhouden tot de markt, investeert SMT in Data Analytics.

Verschuivingen
Net als in iedere branche, veranderen ook de wensen van de klanten van SMT. Door de komst van digitalisering en IoT, wordt het steeds eenvoudiger om schepen realtime te volgen en te monitoren. Dat zorgt voor nieuwe verzoeken. Zoals de wens naar inzicht in de locatie van het schip, de exacte laad- en lostijden en een prognose voor toekomstige geografische scheepsposities. “Dit zijn handelingen die we nu veelal handmatig uitvoeren”, legt Heijnsbroek uit. Dit resulteerde in stapels met Excel-sheets. Die moesten verdwijnen, vond SMT. Dus toen de pandemie uitbrak verschoof de focus van business ontwikkeling naar interne ontwikkeling. Data Analytics werd één van de kernprojecten.

Slim groeien
Steven van den Haak werd benoemd tot projectleider. “Voordat ik bij SMT begon werkte ik bij PostNL”, vertelt hij. “Dit is één van de voorlopers in automatisering. Hierdoor wist ik dat, als we onze groeiambitie bij SMT waar wilden maken, we onze servicekant moesten verbeteren. De oplossing zit niet in het blijven groeien in mensen. We moeten dingen slimmer doen en automatiseren.” Van den Haak benaderde hiervoor zijn oud-PostNL-collega Roeland van Hattem. “Roeland was onze API-specialist en werkte inmiddels bij Rubix.” Na een goed tweegesprek, en een meeting op het SMT-kantoor, mocht Rubix starten met een Proof of Concept (PoC). Met als doel om de analytische processen te vereenvoudigen en ondertussen de datakwaliteit te verbeteren.

SAM’s
“In zes weken heeft Rubix een scan gemaakt van ons landschap en een test-dashboard gemaakt”, legt Van den Haak uit. De commerciële, operationele, financiële en technische systemen van SMT, die wereldwijd verspreid zijn in zowel on-premise als cloud-gebaseerde systemen, werden samengebracht in een TIBCO Spotfire dashboard. Een intuïtieve BI-tool, waarop de medewerkers van SMT niet alleen zien wat er gebeurd is, maar ook waarom en het verhaal achter de resultaten. “Intern noemen we het platform SAM’s”, zegt Heijnsbroek lachend. “Dat staat voor SMT Analytics Management System. Maar het is ook een knipoog naar onze favoriete Kebabzaak op Cyprus.” 

Eén waarheid
Voor SMT was de Proof of Concept een belangrijke test. “We wilden niet alleen zien wat Rubix in huis had, maar ook testen of onze organisatie wel klaar voor deze stap was”, legt Van den Haak uit. Bij het inrichten van een data-analysesysteem komt namelijk meer kijken dan het verbinden van systemen en het ontsluiten van de data. “Als gebruiker word je gedwongen om bewust je cijfers in te voeren, omdat deze hergebruikt worden in analyses. Eerder waren er nog veel discrepanties tussen definities. Maar met dit systeem werk je toe naar een ‘single point of truth’. Dat geeft focus.” 

Nieuwsgierige houding
Het werken met data-analysesoftware vraagt om een lerende en nieuwsgierige houding van de medewerkers van SMT. “Wat we soms vergeten is dat we ook zelf dingen kunnen uitzoeken”, vertelt Heijnsbroek. “Mensen zitten nog veel te wachten op het volgende rapport. Met dit systeem maken we de data, waar de analyses op gestoeld zijn, op een eenvoudige manier beschikbaar. Op de plek waar mensen er het meeste verstand van hebben. Zodat zij hier zelf hun eigen conclusies aan kunnen verbinden.”

Verwachtingen en voorspellingen
Na de Proof of Concept is het project officieel gestart. Heijnsbroek is overtuigd van de meerwaarde: “Wij krijgen beter zicht op onze eigen prestaties. Hier kunnen we lering en verbeterpunten uit trekken. Ook helpt het ons om ons beter te positioneren ten opzichte van de concurrentie. Dat biedt een goede basis voor structurele groei.” Buiten het inzicht en de commerciële kansen, brengt het data-analysesysteem nog een ander voordeel met zich mee: de mogelijkheid om voorspellende analyses te doen. “We willen eerst de basis goed op orde hebben”, vult Van den Haak aan. “Maar de voorspellende analyses gaan er daarna zeker komen. Als je bijvoorbeeld weet waar je bent, hoe hard je vaart en wat het tijdslot van een haven is. Dan kun je berekenen hoe hard je kan varen om, met een zo laag mogelijk brandstofgebruik, precies op tijd in de haven aan te komen.”

Data uitwisselen
Voorspellende analyses zijn op dit moment nog toekomstmuziek. Ondertussen zet SMT vast de volgende stap: het delen van data met externen. “De hele maatschappij vraagt om digitalisering”, vertelt Van den Haak. “Corporaties waar we gezamenlijk mee inkopen, zijn daardoor ook bezig hun platform te digitaliseren en te ontwikkelen. Onderling hebben we al afgesproken om onze platformen aan elkaar te verbinden. Als zij zover zijn, zijn wij de eersten die op hun nieuwe platform aan mogen haken. Je krijgt daardoor een hele leuke wisselwerking met de bedrijven waarmee je al een relatie had.” 

Modern bedrijf
SMT zal haar data op termijn ook met haar investeringspartners en klanten delen via SAM’s, voorspelt Heijnsbroek: “Daarmee laten we zien dat we een modern bedrijf zijn. Dat meegaat in de ontwikkelingen en transparant is over de performance.”

Ben jij benieuwd wat Data Analytics voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact op met één van onze specialisten. Zij denken graag vrijblijvend met je mee.